A vanság tételei
A teremtésben a lehetetlen látszólag lehetséges: mintha ki lehetne lépni a van-ból. Ezért úgy tűnik, hogy vágyni lehet arra, ami nincs, és ellenállni lehet annak, ami van, úgy tűnik, hogy azt, ami nincs, felidézni és előrelátni lehet, és abban, ami van, kételkedni lehet, úgy tűnik, hogy hiányolni lehet azt, ami nincs, és lehet mást akarni, mint ami van.
De a lehetségesség útja teljességgel elzárt, járhatatlan. A lehetetlent semmi nem engedheti meg, és semmi nem kényszerítheti ki. A nincs sehol és soha nem lehetséges, és ezt sem körülmény, sem szükség, sem akarat meg nem másíthatja.
1. alaptétel:
Lehetetlen, hogy ami van, ne legyen. Másképpen mondva: Ami van, nem lehet úgy, hogy nincs. (Ez a múlhatatlanság alaptétele.)
2. alaptétel:
Lehetetlen, hogy ami van, ne úgy legyen, ahogy van. Másképpen mondva: Ami van, nem lehet másként, mint ahogy van. (Ez a megmásíthatatlanság alaptétele.)
3. alaptétel:
Lehetetlen, hogy ami van, ne olyan legyen, amilyen. Másképpen mondva: Ami van, nem lehet másmilyen, mint amilyen. (Ez a változatlanság alaptétele.)
4. alaptétel:
Lehetetlen, hogy ami van, ne az legyen, ami. Másképpen mondva: Ami van, nem lehet más, mint ami. (Ez az azonosság alaptétele.)
5. tétel:
Ami van, feltétlenül van, mert lehetetlen, hogy bizonyos feltételek mellett ne legyen. (Első megfogalmazás)
Ami van, feltétlenül van, mert nem lehet olyan feltétel, ami mellett nincs. (Második megfogalmazás)
6. tétel:
Ami van, nem esetleges, mert nem lehet olyan eset, amikor nincs. (Első megfogalmazás)
Ami van, nem esetleges, mert az, hogy nincs, nem eshetőség. (Második megfogalmazás)
7. tétel:
Annál, ami van, nincs több, sem kevesebb, mert lehetetlen, hogy ami több vagy kevesebb annál, ami van, ne legyen.
8. tétel:
Annak, ami van, nincs ellentéte, mert lehetetlen, hogy ami nincs, legyen.
9. tétel:
Abban, ami van, nincs ellentmondás, mert ami ellentmond annak, ami van, nem lehet úgy, hogy nincs.
10. tétel:
Annak, ami van, nincs kezdete és nincs vége, mert lehetetlen, hogy ami a kezdete előtt és a vége után van, ne legyen.
11. tétel:
Abból, ami van, semmi nem hiányzik, mert lehetetlen, hogy ami nincs abban, ami van, legyen.
12. tétel:
Ami van, teljesen van, mert nem lehet úgy, hogy részben nincs.
13. tétel:
Ami van, nem átmeneti, mert lehetetlen, hogy amiből átjön, és amibe átmegy, ne legyen.
14. tétel:
Ami van, nem jön létre, mert abból, ami nincs, semmi nem lehet. Ami van, nem semmisül meg, mert semmi nem lehet úgy, hogy nincs. (Első megfogalmazás)
Ami van, nem jön létre, mert semmiből semmi nem lehet. Ami van, nem semmisül meg, mert semmi nem lehet semmiként. (Második megfogalmazás)
Ami van, keletkezetlen és pusztulatlan, mert amiből, és amivé lehet az, ami van, lehetetlen, hogy ne legyen. (Harmadik megfogalmazás)
15. tétel:
Ami van, eljöhetetlen és elmúlhatatlan, mert nem lehet úgy, hogy még nincs vagy már nincs. (Első megfogalmazás)
Ami van, eljöhetetlen és elmúlhatatlan, mert lehetetlen, hogy még ne legyen, vagy már ne legyen. (Második megfogalmazás)
Ami van, nem jön el és nem múlik el, mert lehetetlen, hogy ami volt, és ami lesz, úgy legyen, hogy nincs. (Harmadik megfogalmazás)
16. tétel:
Ami van, nincs bizonytalanul, mert az, hogy nincs, nem lehetőség. (Első megfogalmazás)
Abban, ami van, nincs bizonytalanság, mert lehetetlen, hogy legyen is és ne is legyen. (Második megfogalmazás)
17. tétel:
Ami van, nem alakul át, mert lehetetlen, hogy amivé átalakul, ne legyen. (Első megfogalmazás)
Ami van, nem alakul át, mert nem lehet, hogy azzá alakuljon át, ami nincs. (Második megfogalmazás)
18. tétel:
Ami van, állandó, mert lehetetlen, hogy máshogy ne legyen.
19. tétel:
Ami van, folytonos (megszakítás nélküli), mert lehetetlen, hogy valahol vagy valamikor úgy legyen, hogy nincs. (Első megfogalmazás)
Ami van, folytonos, mert sehol és semmikor nem lehet, hogy ne legyen. (Második megfogalmazás)
20. tétel:
Azon kívül, ami van, nincs más, mert lehetetlen, hogy ami nem az, ami van, legyen.